Obrazy jako DOWÓD dla Klienta

czwartek, 30. stycznia 2014

Pracując w różnych firmach wielokrotnie musiałem reagować na reklamacje Klientów, dotyczących jakości, kompletności, poprawności zapakowania itd.
Marzyłem o narzędziu umożliwiającym śledzenie procesu i archiwizację wyników śledzenia. Wówczas jeszcze nie znałem systemów wizyjnych.
Dziś życie jest łatwiejsze. Możliwości funkcjonalne systemów wizyjnych są większe niż może wymagać nawet kapryśny Klient.

Podobnie jak w przypadku wcześniej opisanego rozwiązania z triggerem obrazowym w szybkiej kamerze, tak i w wolniejszych aplikacjach, z tanimi standardowymi kamerami, można zaprogramować prosta komputerową analizę obrazu, która zadziała jak trigger obrazowy i uruchomi archiwizację na dysku obrazu kwalifikującego się do archiwizacji (np. wadliwego wyrobu).
Oczywiście można oddzielnie rejestrować obrazy wszystkich wyrobów i oddzielnie obrazy wyrobów wadliwych, kwalifikujących się do archiwizacji. Wszystko zależy od rangi problemów i rangi Klienta.
Aplikacja może automatycznie kasować obrazy z dysku, np. po 3 miesiącach.
Możliwe jest też automatyczne wysyłanie obrazów do Klienta z dołączonym opisem.
Taki Wizyjny System Archiwizujący składa się z przeciętnego komputera, kamery z obiektywem, być może oświetlacza, jeśli obszar obserwacji jest ciemny, być może dodatkowego oświetlacza, np. lasera, umożliwiającego albo wykrywanie obecności obiektu w polu widzenia kamery albo detekcji jakiegoś konkretnego defektu (np. niedomknięcie opakowania, brak śrubki w zestawie montażowym) i prostego programu.
W przypadku kolorowej kamery z niską rozdzielczością 640x480 pixeli jeden obraz w formacie JPG dobrej jakości może mieć 20-30 kB. Przy rejestracji 1 obrazu na sekundę, bezpośrednio na dysku, dysk o pojemności 1000 GB przeznaczony tylko dla archiwizacji zapcha się po ponad roku.
Obrazy mogą być sortowane w folderach dobowych lub łączone w zbiorcze sekwencje np. AVI.
Możliwe jest użycie kamery dopasowującej się do jasności w obserwowanym obszarze.
W obrazie można zakodować niewidocznie numer obrazu i/lub datę i czas rejestracji obrazu, można też nałożyć na obraz dowolny opis (tez z numerem, datą i czasem rejestracji)..
Trudno wymienić wszystkie możliwości systemu przy aktualnym stanie techniki.
Po prostu trzeba spróbować na własnym przypadku, na jednym stanowisku. Trudno będzie odzwyczaić się od tej wygody.
Opisane rozwiązanie ani nie jest nowe ani nie jest cudem techniki. Wizytując wiele polskich firm nigdzie jednak nie spotkałem takiej aplikacji. Uznałem więc, że warto spopularyzować taką możliwość usprawnienia systemu jakości.

Opisane rozwiązanie może być też użyte w Logistyce, do automatycznej rejestracji obrazów np. po każdym załadunku palety na ciężarówkę. Po odjeździe ciężarówki system może wysłać do Klienta i do firmy przewozowej, e-mailem, pakiet obrazów wykazujących poprawność załadunku i kompletność palet.
Koszty obsługi reklamacji mogą znacząco spaść.

Pozostajemy do Państwa dyspozycji w przypadku zainteresowania.
Do przygotowania oferty potrzebujemy opisu obiektu i opisu defektu jaki ma być wykrywany.

­